Musikaaleja kahdella kotimaisella


Näyttelijä-ohjaaja Samuel Harjanne, 24, vihasi ruotsin kieltä koulussa. Nykyään hän työskentelee suomenruotsalaisissa teattereissa.

Åbo Svenska Teater, Helsingin kaupunginteatteri, ohjaustyö Aleksanterin teatteriin, Ensi linja -musiikkiteatteripalkinto… Samuel Harjanteella on pitänyt viime ajat kiirettä ympäri Suomea, kahdella kielellä. Musikaali- ja äänirooleistaan tunnettu näyttelijä esiintyy syksyllä 2012 Wasa Teaterin Next to Normal -musikaalissa.

"Paikkakuntana Vaasa ei ole mikään maailman kiinnostavin, vaikka teatteri onkin mukava. Tykkään vähän isommista kaupungeista. Hyvän työn perässä menee kuitenkin mihin vain. Meillä on ihana työryhmä, ja Next to Normal on hyvä musikaali", Harjanne kertoo.

Harjanne on uransa aikana ehtinyt työskennellä työryhmän jos toisenkin kanssa. 24-vuotias helsinkiläisnäyttelijä on opiskellut muun muassa Sibelius-Akatemiassa, ja hänellä on takanaan jo liki viidentoista vuoden esiintymiskokemus. Uraan on mahtunut niin lasten laulukilpailua kuin musikaalien ohjaamistakin.

Ennen musikaaleja oli ooppera. Harjanteen ura alkoi Suomalaisesta poikakuorosta, jonka kautta hän pääsi laulamaan Taikahuilun eri tuotannoissa, Kansallisoopperaa myöten. Helsingin kaupunginteatterin vuoden 1999 Les Misérables herätti Harjanteen kiinnostuksen musikaaleja kohtaan. 

"Kansallisoopperassa esiintyessäni tiesin, että pidän oopperoista paljon. Samaan aikaan, kun olin siellä, tuli Les Misérables. Sain roolin – ja menin ihan sekaisin. Voiko teatteri olla tällaistakin? Musiikkiteatteri lähti viemään. Klassinen musiikki on hienoa, mutta pop ja rock vetoavat minuun ihan eri tavalla."

Siitä lähtien musiikkiteatteri on ollut Harjanteelle todella tärkeä juttu.


Kielioppia

Samuel Harjanne on ollut mukana esimerkiksi Helsingin kaupunginteatterin High School Musical -tuotannoissa ja Spring Awakening -musikaalissa, ja hänen äänensä on tuttu kymmenistä animaatioelokuvien suomenkielisistä dubbauksista. Viimeisten parin vuoden aikana Harjanne on kuitenkin nähty kahdessa ruotsinkielisessä musikaalissa. Lisäksi kaksi hänen ohjaustöistään on ollut ainakin osittain ruotsinkielisiä. Koulussa Harjanne inhosi ruotsintunteja, joten kielitaito on hankittu työn ohella.

Harjannetta pyydettiin vuonna 2009 ohjaamaan The Wedding Singer -musikaali Pietarsaareen. Hän totesi, että nyt olette soittaneet väärälle tyypille, minä en puhu ruotsia ollenkaan – ja lähti kuitenkin mukaan projektiin, englannin kielen turvin.

Samoihin aikoihin Harjanne haki Åbo Svenska Teateriin. Kyseessä oli jälleen Les Misérables, mutta tällä kertaa ruotsiksi. Hakeminen epäilytti kielen takia, mutta kollegan yllytyksestä Harjanne meni koelauluihin. Parin päivän päästä puhelin soi, ja Harjanteelle tarjottiin roolia musikaalissa.

"Sillä ehdolla, että ymmärrän ruotsinkielistä ohjausprosessia", hän lisää.

Ennen roolia ÅST:ssa Harjanne oli ostanut suomi–ruotsi-sanakirjan. Se ei enää riittänyt, kun edessä olikin yhtäkkiä kaksi ruotsinkielistä projektia. Harjanne aloitti ruotsintunnit. Hän myös toivoi, että muut työryhmäläiset puhuisivat hänelle ruotsia.

"Se oli tavallaan virhe, sillä minusta tuli tosi hiljainen. Olen hyvin sosiaalinen suomeksi ja englanniksi, mutta en pysynyt mukana ruotsinkielisessä keskustelussa."

Töiden mukana kielitaito kuitenkin karttui. Les Misérablesin jälkeen Harjannetta pyydettiin mukaan Wasa Teaterin Next to Normaliin.

Myös pohjoismainen Polar Illusions -musikaalituotantoyhtiö, jossa Harjanne on mukana taiteellisena vastaavana, on kehittänyt kielitaitoa. Loppukesästä Harjanne ohjasi Disneyn Aladdin-musikaalin Aleksanterin teatteriin. Suomessa kaksikielinen teos tehtiin tietysti suomeksi ja ruotsiksi. Kaksikielisyys sopi monikansalliselle tuotantoyhtiölle ja oli lisäksi kilpailuvaltti, sillä kaksikielisiä musikaaleja ei ole Suomessa juuri nähty.

"Ruotsin kieli on hypännyt elämääni, ja olen tosi iloinen, että olen oppinut sitä. Nykyään pystyn keskustelemaan ruotsiksi, ja se on hienoa!"


Tulevaisuudenvisioita

Harjanne on tehnyt niin paljon teatteritöitä ja äänirooleja, että voisi kuvitella, ettei hän ehdi nukkua ollenkaan. Hän myöntääkin tekevänsä runsaasti töitä. Jos vapaa-aikaa jää, hän pelaa sulkapalloa, katsoo elokuvia – ja käy teatterissa. Myös matkailu on tärkeä harrastus.

"Lähden aina pois kun mahdollista. Se on mahtavaa, vain rentoutua ja olla rauhassa."

Tulevaisuudessa työtahti ei tunnu hidastuvan. Next to Normalia esitetään viimeisen kerran joulukuussa, ja sen jälkeen Harjanne nähdään Turun kaupunginteatterin lavalla. Hän on osa helmikuussa Suomen-ensi-iltansa saavan Jekyll & Hyde-musikaalin ensemblea, eli hänellä ei ole nimettyä roolia. Lisäksi hän toimii pääroolia esittävän Riku Niemisen varamiehenä.

"On kiva taas mennä tekemään ensemblea. Monet arvottavat pääroolin paremmaksi kuin ensemblen, mutta se on ihan naurettavaa. Ilman ensemblea teokset eivät toimi. Jekyllin ja Hyden rooliin koen olevani hyvin nuori, mutta toisaalta on upeaa opetella tässä iässä niin suuri rooli. Töiden takia en pysty käymään nyt kouluja, joten tällä tavalla voin kehittää itseäni."

Polar Illusions pysyy tärkeänä osana Harjanteen elämää. Suunnitelmia on paljon. Esimerkiksi Aladdinin vieminen Suomen ulkopuolelle on työn alla. Jekyll & Hyde puolestaan työllistää Harjannetta vain ensi kevään ajan. Tuotanto jatkuu syksylle, mutta Harjanne tietää jo lähtevänsä Turusta kevään viimeisen näytöksen jälkeen. Minne, sitä hän ei vielä paljasta.

Tulevaisuuden suuret suuntaviivat ovat kuitenkin selvillä:

No comments:

Post a Comment